interview-607713_640

Fair recruiten in de digitale wereld

07-08-2015

Als je op Social Media zoekt op recruitment is het eerste en het laatste wat je vindt lijsten. Lijsten met “do's en don'ts op sollicitatiegesprek”, “de beste manieren om je voor te bereiden op je job interview, en ook voor de recruiters is er de top 7, 10 en 100 van alle valkuilen waar ze in kunnen trappen. Want hoe vreemd het ook mag klinken, Recruiters zijn ook mensen en maken ook fouten. Echt? Echt waar! Ze zijn alleen een beetje anders. De pakken die je enkel naar je sollicitatiegesprek draagt, dragen zij doorgaans iedere dag. Die job interviews waar je zo tegen op ziet, dat zijn hun dagelijkse hoogtepunten.

Maar inderdaad, het zijn mensen en waar de lijsten steeds weer de vinger op de zere plek leggen is dat ook zij alle fouten maken die in de Sociale Psychologie bekent zijn maar waar je als gemiddeld mens niet genoeg bewust van bent.

Moeten we dan de mens uit de calculatie halen? Vele bedrijfstakken zijn ons al voorgegaan maar dat zijn voornamelijk dienstverleningen waar het om geld draait en niet waar de mens centraal staat. In een extreem geval kan ik het me voorstellen dat software de competitie met de recruiter aan zal proberen te gaan. Een korte periode of trend waarin we de digitalisering van het solliciteren tot het extreme rekken en waarin we het testen tot een religie verheffen.

Maar dat betekent in dat geval dat als je als sollicitant eenmaal afgewezen bent, je het ook niet meer hoeft te proberen. Alle software zijn immers gebaseerd op dezelfde gangbare psychologische principes. Dus eenmaal afgewezen is eigenlijk altijd afgewezen. Vragen stel je nog enkel per email of vind je bij VAQ. Werkgevers krijgen enkel een type werknemer waardoor de functies niet te veel mogen veranderen want anders klopt er niets meer van. Uiteindelijk is het voor het gros van ons ook niet veel soeps dus.

Wat wil je dan wel als sollicitant. In ieder geval dat je eerlijk beoordeeld wordt tijdens elke stap van het sollicitatieproces. Elke sollicitant kan in de spanning een steekje laten vallen maar de recruiter moet daar niet over vallen en naar het grotere geheel blijven kijken. Bovendien wil je als recruiter geen eenheidsworst. Het liefst bied je een opdrachtgever een menukaart met meerdere opties en een toetje waar ze nog niet bij stil hadden gestaan. Een sollicitant die voor de ene functie niet geschikt blijkt te zijn kan dus even later voor een andere functie uitermate geschikt zijn. Dat is een van de gelukkige tegenstellingen waardoor de relatie tussen recruiter en sollicitant voor beide partijen de moeite waard blijft.

Jeroen Beerthuizen - Columnist Scoutler

mail

ontwerp MoreCreative.nl